Norrbotten County

Köpmangatan 10
Wednesday 31 July 2019 - Luleå, Norrbotten County, Sweden

Nu har vi kommit tillbaka till Luleå. Det känns inte riktigt som hemma än. Vi måste packa upp och in alla våra saker, barnsäkra, fixa Svantes rum.Känslan i magen när man tog den vanliga avfarten från E4an, in mot Bergnäset, var stor. Hela resan svindlade förbi, och nu var vi tillbaka

Eva Westin
Evaaaaa in Föräldralediga tillsammans
Örnen har landat - igen!
Wednesday 3 July 2019 - Bondersbyn, Norrbotten County, Sweden

Klockan 11.12 anlände vi till Den Fria Republiken Potasvirja och vår resa tur och retur Baku var fullbordad. Drygt 1000 mil mckörning och nio länder är avklarade under 34 dagar utan missöden. Tack alla ni som följt oss på resan via Resdagboken och Facebook. Era kommentarer har varit kul

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja in Baku 2019
Last active at - from Kuhmo, Finland
Fjäll och älv
Thursday 26 July 2018 - Kvikkjokk, Norrbotten County, Sweden

Igår kom vi till Kvikkjokk, vilket ligger så långt västerut det går att komma i denna del av Sverige med bil. Från Kvikkjokk är det inte långt till norska gränsen men den vägen går bara att ta sig med helikopter eller skoter. Efter en välkomnande kopp kaffe hos Tobbe och Veronica tog vi

Sapmi
Wednesday 25 July 2018 - Jokkmokk NV, Norrbotten County, Sweden

Idag vaknade vi på Jokkmokks camping. Vi kom till Jokkmokk igår och fick omgående besök i husbilen av Tilde! ❤️Eftermiddagens ägnades åt kortspel samt bad på campingens badland. På kvällen cyklade vi in till Jokkmokk och avnjöt en fantastisk middag med lokala specialiteter på

Hemfärd
Monday 23 July 2018 - Nikkaluokta, Norrbotten County, Sweden

Vaknar 5:30. Dags att komma upp för att gå sista biten,5,6 km ned till nikkaloukta. En härligt solig och lugn morgon. Vi ser både snötäckta sydtoppen och stenklädda nordtoppen. Nordtoppen ser högre ut men så ska det ju inte vara. Sydtoppen ska vara 70 cm högre. 2097,5 m. Vi går ganska

Keb fjällstation-laddjuvari
Monday 23 July 2018 - Kebnekaise, Norrbotten County, Sweden

Så var det dags att lämna keb och börja traska hem efter frukostbuffén kring halvtiotiden. Det var rejält blåsigt och toppen var täckt av moln. Kändes inte som någon bra topptursdag för de som valde det. Det var däremot skönt för oss som traskade tillbaka, inte alls lika varmt och

Nostalgi
Tuesday 24 July 2018 - Luleå, Norrbotten County, Sweden

Oj så många härlig människor och nostalgiska platser vi träffat och besökt under våra dagar i Luleå.Vi rullade in med husbilen på Ytterviksvägen i lördags eftermiddag och blev väl mottagna av Sten, Jonna och Molly. Barnen fann varandra väldigt snabbt trots att det var tre år sedan de

Dagen efter toppturen
Sunday 22 July 2018 - Kebnekaise, Norrbotten County, Sweden

Sov i tält till kl 8;30. Vilken bautaträningsvärk i låren. Trodde man var tränad. Denna dag blev en återhämtningensdag med besök nere vid elsasbro för bad och bokläsning. Jag blev sugen att ta en dryga timmes promenad senare på dagen  medan Anders vilade knän och Alva tog det lugnt.

Toppbestigning Kebnekaise
Saturday 21 July 2018 - Kebnekaise, Norrbotten County, Sweden

Klockan ringer 5:30. Vi kände oss pigga och målmedvetna trots ingen toppensömn. All topp-packning var förberedd kvällen innan med varsin stav till Alva och mig. Anders körde med dubbla pga knäproblem. Kläder för alla väder måste ju med. En massa snickers, mat och minst 2liter vatten per

Vilodag med småturer
Friday 20 July 2018 - Kebnekaise, Norrbotten County, Sweden

Efter en god nattsömn och en härlig frukostbuffé begav vi oss till Elsas bro för attt bada. Se bild kallt och härligt. Sedan gick vi vidare västerut längsmed forsen. Vackert med ett ganska stort och virvlande vattenfall. Lunchen intog vi nära vår tältplats, lax med pasta i påse. Sedan