Finsk försvarslinje efter Raatetie

Finsk sisu och finsk makkara …

Tuesday 2 July 2019 Taivalkoski, Finland
  • 419 Views
  • 1 Comments

På fina vägar, delvis grus, tog vi oss de 12 första milen till Raate Portti, d.v.s. det finska muséet för Finska vinterkriget 1939-1940. Från muséet fortsatte vi vägen Raatitie fram till den Finska gränsposteringen mot Ryssland. Detta är en a de platser där den Röd Armen anföll Finland den 30 november 1939. Anfallet skedde med Ukrainska soldater utan vinterutrusning/träning, vilket finnarna sedan utnyttjade och kunde efter en tid driva tillbaka de fientliga styrkorna. De finska trupperna var i numerärt och materiellt underläge, men kämpade heroisk i 105 dagar tills en fredsuppgörelse kom till stånd, där Finland förlorade värdefull mark och krävdes på ett stort krigsskadestånd, samt åtog sig att driva ut tyskarna ur landet.
Muséet är klart sevärt och samlar stor publik. I en särskild sal bjuds man på ett bildspel där huvuddragen i vinterkriget presenteras. Utanför muséet finns ett märkligt minnesmärke bestående av en stor "stenåker", där varje sten representerar de finska och ryska soldater som stupade i kriget. Mitt bland stenarna står ett minnesmärke med 105 klockor hängande i vinden. Där ljudet av dessa skall påminna alla om det meningslösa kriget …
De resterande 12 milen till Taivalkoski avverkades på en trevlig och småkurvig asfaltväg. Lite kyligt har det varit, 15-18 grader, men inget regn, så vi får vara nöjda.
Och sedan fick vi fortsätta att vara nöjda. Vi bor på Ruska B&B, ett litet trevligt hotell med uteplats och grill. Nere i närmaste snabbköp inhandlades finsk "makkara", grillkol, bröd, kaviar m.m. Där avnjöt vi en lugn och skön middag. Och det bästa av allt: myggfritt! Jag vet att det låter otroligt, men på våra resor händer det mesta!
I morgon anträder vi det sista "benet" på vår långa resa, och beräknar anlöpa Republiken Potasvirja på eftermiddagen. Det finns bara ett problem: Jag har glömt var jag gömde nycklarna till huset! Men det får min "tillförordnade" gårdskarl fixa …..

potasvirja
Last active at - from Kalix, Norrbotten County, Sweden
Comments
Posted By Knut Lindvall

Då närmar det sig. Fortsätt god tur....

subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.