Dag 8

Sunday 10 February 2019 Saint Vincent and the Grenadines
  • 266 Views
  • 0 Comments

Vi låg kvar vid bryggan vid byn Clifton på Union Island medans vi käkade frukost och efter frukost hade vi ca en timma innan vi seglade då vi skulle fylla på vatten och göra klart båten för segling.

Vi puttrade ut ur hamnen och puttrade ut till en liten sandö som endast har ett parasoll som enda bebyggelse. Ön hette Ile Morpion. Vi hade möjlighet att gå i land men det blåste mycket och havet var väldigt vågit så vi valde att bara se det från båten för att sedan segla vidare till slutmålet för dagen.

Vi seglade med bra fart norrut mot ön Mayreau där vi skulle ligga för natten. Det var väldigt nära och tog ente så lång tid. Vi låg i en fin bukt Saline Bay som hade en lång sandstrand. Och eftersom det inte var så långt att segla idag så hade vi god tid att snorkla innan lunch. Vi snorklade längst med stranden, där det tyvärr inte var mycket att se mer än sand, bort till slutet på stranden där det var klippor och ett rev längst med kusten. Här var tyvärr inte jättebra snorkling här, samma som jag sett innan, nu var jag på jakt efter fiskar jag inte lyckats fota sen innan. De andra droppade av en efter en och jag var ensam kvar och fick också ge mig. Jag simmade in mot stranden och gick upp och vandrade längst med stranden mot båten. Jag tänkte att det kanske finns några ödlor inne vid buskarna och palmerna. Jag såg inte några ödlor men jag hörde ett svagt pipande och bestämde mig för att undersöka pipet. Jag hittade ett träd som hade rosa blommor och i det trädet surrade det små kollibier som sög nektar av blommorna. Jag hade inte den stora kameran med mig då jag precis snorklat men den skulle jag hämta och komma tillbaka.

Vi käkade lunch och sen körde skepparn in oss till stranden för man kunde gå upp över en kulle för att komma till en annan strand som skulle ha en väldigt fotovänlig palm. Det tog nog en 20 minuter att gå över berget. Man gick igenom de bofastas färglada hus. Var och varannat hus var antingen en restaurang eller en supermarket av något slag.

Väl över kullen kom vi fram till en ny bukt Salt Whistle Bay. Här fanns mycket riktigt en mycket trevlig palm. Jag klättrade såklart upp i palmen medans en medpassagerare fick ta några kort. Längst bort på stranden var det bara en tunn remsa och på andra sidan var det en ny bukt. I Salt Whistle Bay var det ganska vindstilla då den låg i lä, men den andra stranden låg i lovart (motsatsen till lä) och där hängde också ett gäng kitesurfare. Nu när jag sett palmen och fått mina bilder så var jag mest intresserad att att gå tillbaka för att försöka hitta lite kollibrier.

När vi gick över berget så var det en jeep som kom körandes fram och tillbaka med texten Roots på sidan, och värsta rastamannen till förare. Det visade sig att han körde folk på ön. Så det tyckte ett gäng av oss var en bra idé så iväg åkte vi. Jag gick för att leta upp träd med rosa blommor, hittade ett par stycken och där fanns det också kollibrier. Tyvärr hade solen hunnit gå ner lite väl mycket så det var svårt att ta skarpa bildet på småfåglarna som surrar fram i ilande fart.

På kvällen blev vi hämtade av våra sammarbetspartner som tog oss in till stranden där det blev grillad hummermiddag. Till det serverades det klassiska karibiska tillbehör. Efter maten blev det lite bongotrummor och sång.

Matthias Svegbrant
Last active at - from Placencia, Stann Creek District, Belize
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.