19 dagar på väg

Friday 6 July 2018 Vias, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, France
  • 316 Views
  • 0 Comments

Söndagen den 1/7
Kom iväg vid 7.30 på morgonen då det var lite svalare. Perfekt temperatur att starta våra kommande110 km med.
Vi följde vägvisningen från mobilen de första två kilometrarna. Vägen slutade vid en soptipp. Alltså bara att vända och börja om från början. Vi tog en annan alternativ väg som var backig men en helt underbar miljö att cykla i på morgonen utan någon större trafik. Vägen ledde så småningom in oss på allt smalare partier och tog sedan helt slut. Återigen cykla tillbaka en bit. Vi undrade båda var google maps har fått sin väginformation ifrån.Därefter fungerad det helt okej i några mil innan det var dags för nästa vägval. Det ena alternativet var en grusväg och den andra var asfalt. Valet blev lätt. Asfalt naturligtvis. Det var bara det att asfalten slutade efter en kilometer och övergick till grus/sten-väg där vi fick leda cyklarna. Omgivningen bestod enbart av enorma odlade fält, ingen bebyggelse och inga människor samt enormt hett. Det tog tid att ta sig igenom och vi visste att vi hade blivit en hel del försenade på grund av alla fel vägval vi hade blivit visade. Vi förväntade oss inte att alla dessa småvägar/obefintliga grusvägar skulle ha vägnummer men det hade de.
Vi passerade därefter en del små sömniga franska byar som såg helt övergivna ut. Allt var stängt och igenbommat och vi såg inga människor ute utan hörde bara barnröster inifrån en del trädgårdar. Att äta lunch på något ställe eller köpa dricka någonstans verkade omöjligt.
När vi så cyklade igenom en by så körde vi förbi en man som just var på väg in på sin tomt. Vi tänkte inte på det utan körde vidare ett par humdra meter där vi stannade för vattenpaus.
Då kommer mannen på en MC, stannar och frågar var vi är på väg. Till Troyes svarar vi. Det är ca fyra mil dit så ni måste komma med hem till mig och fylla på era vattenflaskor säger han. Det gjorde vi. Han visste verkligen vad han pratade om för temperaturen var mellan 37-39 grader och det fanns inte något ställe de närmsta tre milen att köpa dricka på.
Tur att träffa på människor som är omtänksamma.
Vi hade inget val utan var tvungna att fortsätta längs med fälten i den heta solen utan möjlighet att hitta skugga.
Min käre make kom med förslaget att Sven Hedin överlevde genom att dricka kamelpiss men som tur var hittade vi inga kameler heller.
Någon mil innan vårt mål var vattnet slut, så även vi. Som tur var fanns det en fruktförsäljare som hade öppet där vi kunde fylla på med vätska. Han såg hur tagna vi var och plockade fram både stolar och bord till oss där vi kunde sitta och hälla i oss mängder av vätska. Det gjorde att vi fick energi och lust att cykla vidare till Troyes och vårt bokade hotell. Gissa om vi jublade när vi hade aircondition på rummet. Jag var nog helt uttorkad för jag var inte kissnödig förrän nästa morgon.
Staden Troyes var helt underbar. Vi bodde mitt i gamla stan där varje hus var sneda och stöttade upp varandra. Massor av små mysiga smala gränder att strosa på. Staden är väl känd för sin fina champagnetillverkning.
Detta är en stad vi gärna vill återvända till.

Måndagen den 2/7
Eftersom vi i stannade en extra dag i Epernay(för att dricka mer champagne) lade vi om vår cykeltur och beslöt att i stället för att passera rakt ner genom Frankrike cykla genom Rhonedalen. Detta skulle bli en omväg och eftersom vi har en flygtid att passa i Barcelona besöt vi att ta tåget mellan Troyes och Lyon. Därifrån cyklade vi sedan till en ort som heter Rossilion.
Vi anlände sent men en välvillig hotell/bar/pizzeria-ägare startade upp ugnen och satte sin son i arbete med att göra varsin pizza till oss uthungrade cyklister. Tillsammans med en öl satt det gott. Vi hade blivit utlovade en frukost kl 06.30 men ägaren dök inte upp förrän kl 07.15. Då stod förutlm vi tre andra hotellgäster samt ett gäng hantverkare och väntade på honom.Välvillig och hjälpsam men kanske för många järn i elden.

Tisdagen den 3/7
En cykeltur på 110 km väntade, till Montelimar. Kom iväg vid 7.30.
Fantastiska vägar, även om vi fick cykla i trafiken. Underbar miljö. Aprikosodlingar där plockare plockar ner i stora korgar. Säljs mycket i olika stånd längs vägarna. Vindruvsodlingar på alla sluttningar samt många avtafsvägar till lokala vinproducenter som har både provsmakning samt försäljning.
Mycket cykling intill floden Rhone, där en hel del fullastade pråmar flyter fram.
Fortfarande enormt varmt ca 34 grader, och överallt där det finns buskar och träd längs vägen är det chikador som försöker överrösta trafiken.
Framme i Montelimar checkar vi in på ett lägenhetshotell i ett bostadsområde. Vi hade skyndat på efyersom vi ville se Sveriges fotbollsmatch men tyvärr fanns inte rätt kanal på TV:n i vårt rum så vi duschade av oss och gick uti stan på en ölbar för att se andra perioden.
På kvällen åskade det litegrann samt kom en del regnstänk. Skönt☺

Onsdagen den 4/7
Vi hade satt klockan på 05.00 för att kunna starta kl 06.00 på grund av värmen på dagen.
Jan bar ner våra väskor i hotellets foaje' medans jag diskade upp efter frukosten. När vi kom ner igen med resten av vårt bagage (efter någon minut) var tre väskor borta. Vi letade runt och frågade en hotellgäst om han sett något men det hade han inte. Stulet från ett kodlåst ställe. Alla mina kläder och toalettsaker, samt en av Jans väskor. Inget av värde för en tnuv. Vem vill ha svettiga, halvskitiga kläder som varit nedpackade i nästan tre veckor???
Vi fick vänta tills receptionen öppnade och få hjälp med att ringa polisen. Tillsammans tittade vi sedan på övervakningsfilmen och kunde se en killw försöka komma in med hjölp av kod. När inte det lyckades så slog han in dörren , tog båra väskor och gick ut. 1 minut senare syns vi på bilden. Liten marginal alltså.
Praktiska problem uppstår. Köpa nya klädet, toalettsaker, väskor osv.
Vi tar oss till polisstationen när de öppnar kl 08.00 och får fylla i en 15 sidor lång anmälan. När vi håller på med det ringer en rektor från en skola i närheten och berättar att detas skolgård är full med kläder och väskor som ligger utspridda. De samlar ihop dem i en sopsäck och vi får tillbaka allt utom toalettväskan, bankdosor och förstahjälpenväskan.
Vi hade ett digert jobb att sortera och packa om allt på marjen utanför polisstationen men var överlyckliga att vi fått tillbaka alla våra saker😀
Hotelldirektören kom ner till stationen och beklgade vad som hade hänt.
Resten av dagen blev mycket bättre. Fin cykling längs floden. En del längs rätt trafikerade vägar med smal eller ibland ingen alls vägren, men vacker omgivning och långa alle'er.
Vårt mål för dagen var en liten ort som hetet Remoulin.
Vi checkade in på ett litet familjehotell där ägarna själva bodde. De serverade en jättegod trerätters middag i trädgården på kvällen. Vi tog också en promenad i byn, drack en öl på en liten pub samt köpte en del nya toalettsaker till mig.

Torsdagen den 5/7
Start efter frukost kl 08.30. Mycket längs Rhone i väldigt ensliga områden. Lite bebyggelse och inga byar alla utan bara enstaka hus som såg övergivna ut. Även denna dagen blev det alltså svårt att fylla på vatten i den fortsatta värmen. Vet inte riktigt vilket som är jobbigast? Regn,storm som i Tyskland, eller denna intensiva hettan på mellan 34 - 39 grader på dagarna. Vattnet i flaskorna blir varmtl nästan direkt.
Det har varit rätt många låååånga backar att ta sig uppför.
Jag följer då hela tiden Aron Anderssons råd att sätta upp delmål. Titta inte upp till backens slut för då orkar du inte. Titta åt sidan, orka till nästa sten, nästa buske, nästa vägpinne osv. Rätt som det är har du nått backens topp och kan lätt susa neråt som belöning. Har ni inte lyssnat på hans föreläsning så ta chansen när ni får tillfälle. Hans berättelse om när han som rullstolsburen tar sig upp för Kebnekajse genom att hela tiden sätta små mål åt gången, är enormt inspirerande.
Vi nådde fram till Rhones enorma deltaområde och ett stort djurliv bl a massor av flamingos som såg ut att stortrivas. Vi cyklade långa sträckor genom stora vattenområden och längs kanaler.  När vi närmade oss vårt dagsmå Le-Grau de Roy,l såg vi flera enorma saliner (saltbäddar) och "berg" av salt. Vi närmade oss med andra ord Medelhavet.
På orten fanns en hamn med massor av segelbåtar och orten var en rätt typisk turistort med tingel-tangelstånd, kopior och annat. Men underbart att vara vid havet. Där fanns en underbart fin strandpromenad och flera trevliga restauranger som serverade bland annat musslor till Jans stora förtjusning.

Fredagen den 6/7
Från Le Grau de Roy mot Vias, en liten ort en bit från Medelhavet. En sträcka som borde varit 8 mil men blev till 10 i stället.
Tuffaste cykeldagen ännu så länge tycker jag. Mycket på grund av värmen men även på felvisningar och bristen på asfalt på långa vägavsnitt där inget alternativ fanns.
Inga backar, bara enormt långa raksträckor på 2-3 mil. Svårt att sätta upp delmål där, när man aldrig kan se slutet.
Stenbeläggning flera kilometer längs floden där man ofta fick gå med cykeln. Dessutom motvind det mesta av dagen. Några mils cykling längs den enormt breda och flera mil långa stranden. Ingen trängsel där med handdukarna inte. När det gäller cyklingen föredrar jag definitivt mer variation och backar i stället. Nåväl, väl framme hamnade vi på ett jättemysigt "hemmahotell" med pool. Trerättersmiddag typisk för området med närprodukter åts utomhus.

Lena Haraldsson
Last active at - from Bromölla, Skåne County, Sweden
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.