Zimbabwe

Saturday 6 February 2016 Victoria Falls, Matabeleland North Province, Zimbabwe
  • 329 Views
  • 0 Comments

Dags att åka från Zambia till Zimbabwe. Gränsövergången tog 1 h 45 minuter vilket är ungefär samma tid som det tagit innan. Helt ok med tanke på att vi är mer än 40 personer för tillfället. Vi var tvungna att sitta kvar inne i bussen i ca en timme vid gränskontrollen då de inte ville att det skulle springa runt en massa turister. Det var 42 grader som varmast i bussen och luften stod stilla. Så sjukt varmt! Jag och Annelie fick lite panik och smög ut till toaletten som fanns nära bussen och "badade" i handfatet, så gött!

Det var inte så långt till nästa camping som var vid Victoriafallen =) Det var riktigt häftigt att se fallen när vi körde över bron mellan Zambia och Zimbabwe. Först fick vi information och pizza på ett info-center men allt drog ut på tiden så det var mörkt när vi väl kom till campingen. Här skulle vi stanna i fyra nätter vilket var skönt eftersom det varit så mycket åkande de senaste dagarna. Och pool fanns det oxå =)
Idag är det lördag och det har blivit lite tradition att vi får varsin liten påsen med lördagsgodis av matansvarig Diana. Och det gillas såklart ;-)
Somnade hyfsat tidigt under bar himmel på taket.

Dagen efter körde ett stort gäng rafting nerför Zambezifloden. Jag var inte med på det vilket jag litegrann ångrar nu i efterhand, men men. Det blir fler tillfällen! =)
Jag och några andra gick in i parken och gick längst med hela Victoriafallen. Det fanns 16 st sk viewpoints. Galet vackert! På vissa ställen kom det så mycket vatten från fallen så man kunde tro att det regnade.
Åt lunch på ett väldigt bra ställe där vi hade utsikt mot själva bron där folk hoppa bungyjump mm.
På eftermiddagen tog vi det bara lugnt och solade och badade vid poolen. På kvällen käkade vi på en restaurang och tog det lite lugnt.

Dagen efter var min första kommentar till Amanda "Jag vill inte!". Det jag inte ville vara att hoppa "tandem bridge swing", vilket jag hade lovat Amanda att hon och jag skulle göra. Hennes påhitt, inte mitt! Vi skulle hoppa från bron, samm bro där man hoppar bungyjump. Principen är typ densamma. Bron är 111 meter hög och när man hoppar bungyjymp hoppar man med huvudet före och när man gör bridgeswing så hoppar man med benen före. Men man måste ändå hoppa rätt ut från bron vilket jag tycker verkar fruktansvärt! Fallskärmshoppning har jag inga problem med, men detta...!
Bröt ihop både vid frukosten och när vi stod på bron och första personen hoppade bungyjump. Det var 35 grader varmt och jag var blöt i ansiktet av både svett och tårar. Men de andra "pinkarna" var så gulliga och peppade mig =)
Och jag hade sagt att jag skulle hoppa så då gjorde jag det oxå. Var såå nervös. Själva hoppet tog 4 sekunder, vilket var obeskrivbart, men därefter gungade vi bara fram och tillbaka och njöt av utsikten och av att vi hade vågat hoppa =)Har givetvis köpte en film på vårt hopp ;-)

På kvällen åkte vi på en sunset cruise allihop som en avskedsgrej då "Gullan-bussen" och 15 pers däri skulle åka hem om några dagar. Det var riktigt kul och vackert! Vi såg en massa flodhästar i vattnet och en krokodil på land. På land både när vi åkte iväg med båten och kom tillbaka så stod det ett gäng och dansade traditionell afrikans dans. Häftigt! =)

Efter det fortsatte vi att partaja på ett ställe som hette "Shoestring backpackers". Det var en riktigt kul kväll =)

När jag och Amanda kom tillbax till bussen var det fullt på talet så vi fick dela på en 90cm-madrass inne i bussen. Men det gick rätt bra det med =)

Dagen efter sov vi ända till 8:30, vilket är väldigt sent för att vara på denna resan =)Käkade frukost på ett café och spenderade sedan resten av dan vid poolen.
På kvällen käkade de flesta av oss middag på ett ställe som heter "Boma". Typisk afrikans mat och underhållning där man fick varsin trumma och själv fick trumma med i någon sång.
Blev dock en tidig kväll då vi alla var lite sletna efter gårdagen.

Camilla Martinsson
Last active at - from Jönköping, Jonkoping County, Sweden
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.