Machu Picchu, julklappar och Lima

Saturday 14 November 2015 Breña, Lima Region, Peru
  • 1 Views
  • 0 Comments

I onsdags var det äntligen dags för resans störta höjdpunkt, Machu Picchu! Eftersom våran tripp dit var lite annorlunda (cykling, linbana och vandring) tog vi på dagen D bussen upp till Machu Picchu redan på morgonen. Vi hade inträde till Machu Picchu mountain så vi bestämde oss för att börja dagen med att bestiga detta. Vi gick och vi gick och vi gick, efter en timme trodde vi på allvar att vi aldrig skulle komma fram. Dimman låg tätt så risken att vi inte skulle se något även om vi någonsin kom fram kändes väldigt stor. Många långa, branda trappor och många vilopauser senare (pulsen rusar upp väldigt fort på några tusen meters högd) kom vi äntligen upp. Ca en och en halv timme tog detta bergsbestigande och efter att vi fått i oss lite vatten och snacks visade det sig att vi inte gjort det i onödan. Dimman lättade och blåste bort vilket gjorde att vi fick en fin utsikt över Machu Picchu och den helt otroliga ingivningen med alla berg och dalar. Hela vägen ner sen, som tog knappt halva tiden kunde vi se inkastaden och ta massor med fina bilder.
väl nere igen mötte vi upp våran guide som varit med oss dessa tre dagar och fick en guidad tur inne i ruinstaden. Det ligger mycket mystik över denna stad och man förstod att dom gissat sig till en del som historierna utelämnat. Men heöt klart var iaf att dom var otroligt smarta och kändes före sin tid med sina underjordiska vattenledningar och ekotänk. Det var helt fantastiskt och vägde absolut upp till förväntningarna. Jaa vad mer kan man säga om ett folk som redan på 1400-talet visste hur de skulle bygga sina hus för att de inte skulle rasa i det jordskalvsdrabbade område de ändå valde att bo i. Dom hade fyra olika byggtekniker och alla fanns fortfarande kvar att se prov på sexhundra år senare! Vi tog också en tur upp till The sun gate och hade därmed förbränt kalorien för resten av den här resan.
Jag kan nu också bocka av ett av världens sju moderna underverk på min lista!

Sent på kvällen åkte vi tåg till en liten stad som heter Ollantantambo, alla vi som tydligt var turister hamnade i första klass vagnen där vi fick både dryck och tilltugg och fick dessutom väckning när vi var framme vid vår slutdestination.
Väl framme på hostelet var det bara att hoppa i säng.
Sen på torsdagen åkte vi redan på fm tillbaka till Cusco och tillbaka till vårat gamla hostel där våra stora packbackerväskor fanns förvarade. Resten av dagen spenderade vi med att shoppa julklappar i alla turistshoppar och pruta så gått vi kunde!

På fredagen vara det åter dags att flyga, denna gången tillbaka till Lima där vi ska spendera hela helgen innan vi ska iväg på nästa tur som kommer gå nedåt kusten. Här i Lima har vi än sålänge mest gått runt, letat nya boenden, matställen och kollat i affärer. Nu på kvällen tog vi också taxi till en stor park som ligger mer inåt Lima från där vi bor och kollade på en vattenljusshow. Det är häftigt vilka effekter man kan skapa med vatten, ljus och musik.
Imorgon ska vi gå till ett stort shoppingcenter som ska vara lite häftigt att se. Insprängt i ett berg om jag inte missa fel. Men nu är det dags att lägga sig. Godnatt!

Linda Nilsson
Last active at - from Breña, Lima Region, Peru
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.