Liftwaffe!

• 515 Views
  • 0 Comments

Kära dagbok,

FY! För att resa på påsk. Allt är stängt överallt och man svälter nästan ihjäl, nåväl..

Hursomhelst har vi anlänt i *trumvirvel* Townsville! Det har varit ett dramatiskt dygn för skribenten må jag säga. Igår satt vi på hostelet i Airlie Beach och trodde att hela gruppen skulle splittras. Greyhound-bussen upp till Townsville från Airlie var fullbokad i två dagar framöver och det var fyra av oss sex som hade fått plats på bussen. Jag och Simon stod alltså utan plats och räknade med att få stanna i Airlie (vilket inte hade varit fel, då det var ett schysst ställe) i ytterligare två dagar.. Men rätt som det var fanns det en plats ledig på morgonbussen tillsammans med de andra fyra personerna. Dock var vi två stycken som ville ha den.. Så efter några slagsmål, kramar & öråd beslutades det att det var jag som fick hitta ett annat sätt att ta mig upp. Lösningen? Lifta!

Jag hittade en tjej som, tillsammans med sin jämnårige väninna, skulle hyra en bil för att köra upp till Townsville. Dem var, precis som mig, strandade i Airlie Beach. Lysande tänkte jag! Och frågade om jag fick lifta med upp. 30 AUD och en fyra timmars roadtrip med Michélle, 27 & Stephanie, 27 från Schweiz + två andra tjejer från Holland vars uttalsnamn är för svåra för att ens våga stava till, så fick jag äntligen träffa Simon igen. Var lite nervöst där ett tag, men allt gick ju bra! Så nu har man liftat i Australien också, vilken erfarenhet!

Zanja & Felicia åkte direkt upp till Cairns för några dagars festande, dem skulle eventuellt flyga tillbaka ner till Sydney ungefär när vi kommer upp till Cairns. Så då kan man säga att dem blivit utröstade genom ett rafflande öråd.

Julia & Frida ville hellre spendera två nätter i bungalow på ön Magnetic Island (precis utanför T-ville) och skriva en bok eller något.. Jag och Simon var mer sugna på att sova en natt här i Townsville innan vi ger oss på författandet i en bungalow ute på ön. Så imorgon tar vi färjan över till Magnetic Island och möter upp F&J igen, spenderar en natt där och sedan tar vi 14:00 bussen upp till Mission Beach på tisdag. I Mission kommer även en natt att spenderas och sedan på onsdag någon gång tar vi ännu en buss upp till Cairns. J&F kommer att, den 27e, resa ner tillbaka till den farm dem arbetat på tidigare under sin tid här i Aussie, för att få klart med sitt ”andra års-visum”. Då kommer det alltså att vara jag och Simon kvar. Le grande finale! Endast två återstår på söndag. Robinson-Robban (Rasmus) och Robinson-Leif (Simon). Spännande! Vi har ju sagt att Cairns ska vara slutdestinationen här, så Aussie-resan börjar, tyvärr, att lida mot sitt slut! Men frukta icke. Där ett kapitel tar slut, tar ett nytt vid.

PS. Till dom som inte förstod ”Bungalow-referensen” hänvisar jag till filmen ’En gång i Phuket’. Som blivit något av en favoritfilm hos gubbhyllan här nere. DS.

Hörs!

Rasmus Rindstål
Last active at - from Cairns, Queensland, Australia
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.