Wassage

Thursday 10 January 2013 Mandrem, Goa, India
  • 210 Views
  • 0 Comments

Ikväll sa vi hejdå till största delen av gänget vi yogat med, och till lunch i morgon är det bara jag och Kia kvar av alla yoginis. Det kommer vara tomt i restaurangen, dit man kunnat gå och alltid träffa på någon att fika eller äta med. Vi har inte bara delat yogan, utan även många goda skratt och berättelser om våra liv. Tack för all kärlek.
Såhär säger nyvunna vänner om resan:

Fantastiska yogapass, många härliga möten med trevliga yogisar och andra fina människor. Otroligt god mat och bra service på Mollys Nest. Detta är min tredje yogaresa hit och jag hoppas att det blir fler. Kristina från Luleå

Min första resa till Indien, fascinerande land . Yogan med Anna var kanon! Fick blodad tand??
Eva

Fantastiska Indien. Färger, gormat, bad och fantastisk yoga.
Ann-Charlotte

En resa med många färger, trevliga människor, härlig yoga och otrolig utsikt från frukost ordet. Jag är så glad att fått lära känna en massa underbara nya vänner. Tack Mia bordsgrannen för mysiga samtal och tack Kia för förståelse för våra "blockeringar".
Kram Suzanne

Resa till Indien? Nu. Och med människor jag aldrig träffat! En fantastisk vistelse i Goa blev det med spännande människor, en underbar miljö och massor att prata om. Något att gärna återvända till/Ulla Renqvist

I morse, när jag kom till bords för frukost, fick jag höra om besök av delfiner. Min första reaktion var att jag hoppades att Kia sett dem under sin morgonpromenad. Det hade hon inte. Men en stund senare blev hennes hals lång och jag förstod vad hon tittade efter. De kom tillbaka för oss, och som alltid påverkar djur och natur starkt.
Eftersom vi ändå skulle bada efter frukost passade vi på att simma ut en bra bit, för att få en närmre titta på våra vänner. Spännande och läskigt på samma gång var det när vi kom så nära att vi kunde höra plasken från dem. Så fick de nog och drog sig tillbaka, vi simmade in till land, och mötet var över. Minnet sparas dock bland de andra fina minnena härifrån.
På eftermiddagen var det dags för ett kärt återseende i Anjuna onsdagsmarknad. Vi bestämde att göra ett kortare besök denna gång, vilket var rätt lätt med tanke på den långa dag vi spenderade på marknaden sist vi var där. Den började då med "special morning price for yor madam", för att sluta med "I will make good evening price, only for you madam". Denna gång lyckades vi med bragden att vara där i två timmar, UTAN att köpa en enda sak. Alla var lika förvånade när vi kom tillbaka tomhänta. Vi kände helt enkelt inte att något var värt att köpa, än mindre förhandla om pris kring. Mycket var likadant, och vi hittade inte de där udda sakerna som är intressanta. Men, i stället hade vi energi att slänga några ord med försäljare, och skoja lite. De flesta indier vi möter är vänliga och har mycket humor.
Efter marknaden hämtade vi upp två yoginis hos ett par som har en spännande business i sitt hem. Han från England, och hon från Israel. Tillsammans har de skapat ett nytt hem i harmoni, med två hundar och en kattunge. I sin trädgård finns tre pooler i olika storlek. Två är små, en varm och en kall. Där förbereder man sig för den tredje poolen och den fantastiska upplevelse man får där i det som kallas wassage- water massage. I total avslappning flyter man omkring i vattnet, och dras på olika sätt, ovan och under ytan. Till sist vet man inte vilket håll man är åt, vad som är upp och ner, och knappt om man är ovan eller under ytan. Det är mycket speciellt och andetaget blir så långt att det ibland känns som det är överflödigt att överhuvudtaget andas.

Indien slutar aldrig förvåna mig.
Namaste.

Här låg den text jag trodde jag raderat.... Ber om ursäkt för upprepningar.
Dagen idag har flutit i stillhetens tecken. Morgonyogan startade med en timmes gående meditation. Stranden i morgonsol är något alldeles speciellt. Inte bara för de magiska färger som skapas i det fina ljuset innan diset, utan även för alla de människor, hundar, krabbor och inte minst vågor man möter. Många joggar fram med bara fötter, andra spatserar mot sina morgonpass, med yogamattor på ryggen, hundar jagar varandra och mitt i allt står en man och gympar med en träpinne ovan huvudet.
Sen, yoga nidra- yoga sömn. Sen jag gjorde denna typen av meditation på Österlen i somras har jag längtat efter att få testa igen. Upplevelsen är så speciell, om man lyckas hålla sig från att somna, samtidigt som man inte blir för vaken. Meningen är att man ska ligga i gränslandet, precis när tanken vill sväva iväg innan man somnar. Då kan man påverka sina tankar och, i viss mening, även sina drömmar. Det är verkligen en häftig känsla när man lyckas, och har man tur känns kroppen lätt svävande. Annas röst är perfekt att lyssna till, behaglig och mjuk, med toner från norr. När jag kommer för nära sömnens rike får jag problem att hålla reda på vilken hand som är höger och vilket finger som är långfingret, och jag kommer inte på vad som kommer efter 24 om man räknar ner.
Lite shopping, lunch, sol och åksjuka senare släppte taxin av oss vid ett mysigt hus en bit söderut. Innan vi kom hit har vi hört väldigt gott om ett par som behandlar kropp och sinne på olika sätt, bl.a. via wassage, som är olikt allt annat någon av oss testat. Den närmsta beskrivningen jag kan komma på är babysim. Ja, så i eftermiddag var vi på babysim, där vi var babys. Hahaha! Det låter ju helt galet, och kanske är det så, men fantastiskt coolt galet i så fall.
Att bli omkringdragen i, ovan och under vatten, och samtidigt vara totalt avslappnad är överväldigande. Allt du behöver är att andras, och ibland hålla andan, och det känns som du kan hålla den för alltid.

Namaste

subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.