Stadsliv

Sunday 29 January 2012 Phnom Penh, Phnom Penh, Cambodia
  • 387 Views
  • 0 Comments

Bratpackandet var alltså slut och nu har vi gjort storstaden sen sist.

Ho Chi Minh City
Nattbussen från Nha Trang till Ho Chi Minh City gick smidigt på 9 timmar. Staden är betydligt större och mer västerländsk än Hanoi och även något dyrare. Här hittar man Subway, KFC och Gucci lite här och där. Men vi är glada och lite förvånade att det inte finns McDonalds i Vietnam än. Hoppas det dröjer. Vi fick höra att det finns 6 miljoner mopeder i HCMC, trots att det bor cirka 7 miljoner människor i staden. I hela landet ska det finnas cirka 20 miljoner mopeder. Så ni kan ju tänka er att det är fullt upp på gatorna. De håller inte heller sig på en sida om vägen utan kan dyka upp från alla håll och kanter. Första natten hade vi ett väldigt fint hotell, sedan bytte vi ner oss till ett lite billigare sista två nätterna. Det är roligt att se olika standard här, på det billigare hotellet stod tre mopeder i det lilla köket där frukosten serverades, de fungerade som torkställ till gästernas, våra, nytvättade vita handdukar. Charmigt!

I HCMC såg vi bland annat Reunification Palace, operahuset, Notre Dame. Vi var också uppe i Bitexko financial tower som med sina 262 m är med på topp 10-lista över världens finaste skyskrapor. På eftermiddagen gick vi på ett jättestort zoo som kostade hela 4 kr. Där var vi som apor i bur. Alla kollade på oss, vissa i smyg och andra stannade och pekade och ville fotografera oss. Vi kollade på djuren och alla andra asiater som var på zoo kollade på oss. Märklig känsla. Därefter provade vi blind-massage, som precis som det låter är blinda människor som masserar en. De var väldigt duktiga.

HCMC är en jättefin stad. Trots att den är lite turistig så finns det fortfarande väldigt enkla och genuina ställen. Vi har försökt äta vid så många ”låga-plaststols-restauranger” som möjligt. Dock så blev jag överlycklig när jag hittade ett amerikansk café där jag för första gången på resan kunde få dricka svart kaffe (det vietnamesiska kaffet smakar som kaffe med 10 sockerbitar i).

Mekong Deltat
Från HCMC åkte vi ut på en dagsutflykt till Mekong Deltat. Mekong floden är Asiens 3:e längsta flod och rinner genom Tibet, Kina, Thailand, Laos, Kambodja och slutligen Vietnam. Vi åkte buss till en by där vi fick hoppa på båtar som tog oss ut till öarna i deltat. Där fick vi prova att dricka Snake-wine, honungsvin och kokosvin. Vi fick även hålla i en stor orm. Hela tripen var ganska så turistig och uppstyrd men trots det är det verkligen värt ett besök. Vi trivdes rätt bra i våra rishattar när vi åkte kanot genom deltat.

Phnom Penh
Efter 3 nätter i HCMC åkte vi en buss på 6 timmar till Phnom Penh. Phnom Penh har tidigare varit Asiens pärla, och vi kan förstå varför. Här finns många väldigt vackra byggnader bevarande. Vi har tyvärr bara haft tid till en dag i Phnom Penh och därför fick vi hålla högt tempo för att hinna se allt. Vi har hunnit se Royal Palace och Silver Pagoda som är ett stort komplex med tempel, väldigt vackert och imponerande. Därefter kollade vi på några andra tempel innan vi avslutade dagen men en marknad. Staden är något mindre än Stockholm så vi klarade det ganska bra på en dag och känner oss nöjda med att imorgon åka vidare till Siem Reap där fler tempel väntar.

Emilia Carlström
Last active at - from Stockholm, Stockholm County, Sweden
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.