En äventyrlig resa till idyllen

Wednesday 7 September 2011 Suzdal, Vladimir Oblast, Russia
  • 258 Views
  • 0 Comments

Ca två timmar med tåg från Moskva ligger en stad som heter Vladimir. Ca en timme med buss från Vladimir ligger en liten småstad med 12000 invånare som heter Suzdal. Enligt Lonely Planet ska detta Suzdal vara en gullig och sevärd liten stad väl värt ett besök, så dit ville vi åka. Vi lämnade Moskva och vandarhemmet (fyllt med svenskar och koreaner) efter att ha tagit en titt på Lenin (eller två för mig och Jon). Vi tänkte ta en direktbuss till Suzdal men när vi kom till busstationen var vår utlovade buss extremt svår att hitta. TIll slut fick vi väldigt bråttom att åka till Vladimir för att hinna med sista bussen till Suzdal därifrån.

På bussen fanns ingen toalett, och lagom tills att jag vaknade efter min tvåtimmars-tupplur blev jag såklart kissnödig, och Linn med. Jon och Moa var hungriga. Då svarade bussen med att stanna och pausa utanför ett hus med café och toalett. Man tackar! Jag och Linn gjorde en fantastisk springrunda som inkluderade både toalettbesök och snabbvisit i caféet. Vi norpade åt oss första bästa, några baguetter och en yoghurt, och innan vi visste ordet av hade kassören kastat in baguetterna, med plast och allt, i mikron. Vi kastade oss ombord igen och bjöd de andra på rykande heta plastpaket, och de kunde inte blivit gladare.

Vi hann med sista bussen till Suzdal, om man nu kan kalla det buss. Det var snarare en antik plåtlåda på hjul, där framsidan saknade en bit så man såg rakt in till motorn. Vi fick betala 2,50 kr för bagaget och det låter kanske billigt, men med tanke på att vi fick sitta intryckta med våra feta väskor i knät kändes det efter en timme i en överfull minibuss som en onödig summa över huvud taget. Dessutom stannade bussen mitt i skogen i kolmörkret och alla som ville åka till centrum fick snällt ta och betala en liten summa till. Haha, mycket intressant!

Väl framme i idyllen tog det en bra stund att hitta till vårt vandrarhem som vi bokat. Gatorna på kartan i guideboken var något mindre än vi först hade anat. Bron vi skulle passera innan vi var framme var snarare en planka över vattnet. Efter den långa resan och den nattliga promenaden kom vi äntligen fram till Godzillas, och blev glatt överraskade! Det var världens finaste vandrarhem, en timmerstuga mitt i idyllen, med egen toalett och värsta balkongen och hur fint som helst. Vi stannar här i två nätter, och morgon åker vi vidare (vart har vi inte riktigt bestämt än, det beror på vad det finns för biljetter).

Idag har vi haft en fantastiskt mysig dag här i gulliga Suzdal. Vi hyrde cyklar på vandrarhemmet och cyklade runt bland de miljarders kyrkor de verkar ha här. Vartannat hus är typ en kyrka. Vi pausade där vi kände för det och tittade på ett världsarv (en kyrka så klart), handlade mat, fotade, utforskade gamla övergivna kyrkor och klättrade i träd. Efter en liten stund fick vi dock en oönskad följeslagare, en svart herrelös hund som helt plötsligt fick för sig att den var vår bästis. I början brydde vi oss inte så mycket om att den följde efter oss, men efter ett tag började det bli lite irriterande. Vi cyklade längs en liten bygata kantad med gamla hus och under den korta färden höll den på att nästan mörda några höns, galenjaga ett par katter och förarga ett antal andra hundar som bodde i gården. Eftersom husägarna trodde att det var vår hund blev de arga och skällde på oss, vilket vi tyckte var jobbigt. Men vi blev inte av med den jäkla hunden. Ett tag började vi känna oss som en liten kringvandrande cirkus då vårt följe utökades ytterligare när en liten pojke kastade sig på sin cykel och började följa efter oss han med. Till slut fick Jon sätta ner foten rejält (som den lantis han ändå är har han bäst erfarenhet av hundar) och kasta sten mot den tills den förstod att det var dags att ge sig av. Stackars liten.

Nu sitter vi på vandrarhemmets übersköna sittpuffar och avslutar dagen. Jag har varit dålig ett par dagar med kramper i magen, och igår hade jag feber och var helt slut efter en lång natt i smärtor, jag hoppas verkligen det går över tills imorgon. Måste vara det dåliga vattnet, jag har använt kranvatten till tandborsten men det ska jag nog sluta med. Tur att man har världens gulligaste pojkvän som tar hand om en!

Hare gott, kaskelott!

Ps. Nudelpaket nr två förtärt. Inte alltför illa!

Emma Larsson
Last active at - from Luleå, Norrbotten County, Sweden
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.