Bio
En arbetsmiljöingenjör som gillar att cykla i alla former men speciellt touring cykling med packväskor. Har cyklat igenom, helt eller delvis mer än 25 länder och fler kommer det att bli. Mitt senaste projekt, The Global Cycling var att ta mig runt vår planet men att astma problem dök upp i Tajikistan (Khorog) som medförde att jag fick avbryta och åka hem till Ö-vik för återhämtning. Planerar att i slutet av Juni 2018 fortsätta därifrån jag slutade (Khorogh) och fortsätta genom Kyrgistan in i Kina och sen söderut. Drömresa Den jag just nu är på gång med och en cykeltur på Nya Zeeland vore något att se framemot, Kuba som jag redan har gjort (2013), eller varför inte Peru.rnrnrnrn
Felkörning, utgrävningsbesök och Slovakiens gräns
Tuesday 25 April 2017 - Mníšek nad Popradom, Prešov Region, Slovakia

Vaknar en tre kvart tidigare än programmerat och vädret är kallt men inget regn.Har en känning av en överansträngd höger vadmuskel så det jag får göra är att flytta tillbaka klick-pedalklacken på skon för att få mera kraft mot hälen och det fungerar.Efter någon mil ändrar

Ungern nästa och Couchsurfing i Miskolc
Friday 28 April 2017 - Miskolc, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hungary

Trots motortrafikledens buller har jag sovit gott och kommer iväg cirka halv 8. Det är bara några km, 5–6 till den ungerska gränsen, Milhosť och ligger 21 km från Kosice. När jag kommer dit är den fylld av långtradare som stannat för en paus eller vila i ett av fiken, men jag bara

Turkiet och mötet med Berndt
Sunday 21 May 2017 - Lüleburgaz, Kırklareli, Turkey

21/5Har nu lämnat de bulgariska vägarna en sak är då säker, vägarna i Turkiet är i mästarklass om man jämför. Breda, hela och vägrenar som är flera meter breda.Hinner dessutom inte långt förrän nästa igenkänningstecken av Turkiet märks, utropen från moskéerna. De hörs på flera

Sivilri och möte med Pablo
Tuesday 23 May 2017 - Silivri, Turkey

Efter  Cirka 55 km och klockan visar 13:15 styr vi in våra Cyklar i Silivri som också är en kuststad med allt vad detta innebär.Letar upp en fiskrestaurang och beställer in musslor med ris och sallad, öl och RAKIVi sitter ganska länge och mår bara bra.En gäst beställer ett fat med

Lissabon och en helvetisk trafikerad väg
Thursday 25 May 2017 - Istanbul, Turkey

24/5 Vi vaknar vid sjutiden och gör oss snabbt klara att dra vidare de dryga 50 km som är kvar innan i når Lissabon om man nu får tro att Google Maps kalkylerat rätt. Pablo har bestämt att han följer med oss intill Istanbul.Vi turas om att vara lok för vi har lite motvind och nu märks det

– Visumansökans problem
Friday 26 May 2017 - Istanbul, Turkey

25–26/5 Istanbul är en stad som kokar på många sätt, det luktar rök och stekos överallt och affärer som säljer mobiltelefoner, kameror, kläder, skor finns det tusentals av.Ärligt talat gick jag vilse i ett av gallerierna och viste inte vart jag var när jag kom ut, det kanske jag

En skön camping i Giresun
Sunday 11 June 2017 - Giresun, Turkey

9-11/6 Resterade tur mot Tirebolu är relativt enkel, ganska platt och mestadels vindstilla eller medvind.Inget ovanligt händer annat än att LEO blev lite sur och gav efter för en väldigt vass tagg från ett av många träd som vi hade på Campingen i Terme.Det blir bara att byta slang, fast

Nästa mål Erzurum och hämtning av Iranskt visum
Monday 12 June 2017 - Özkürtün Belediyesi, Gümüşhane, Turkey

12/6Ännu en gång så skiljs våra vägarVi kommer fram till en liten stad, 12 000 invånare strax före klockan 8 på morgonen. Inget Café är öppet så här tidigt så vi blir utan vårt kaffe men vi får varsin CAY.Någon km utanför stan så tar vi avsked. Jag drar mot Kurtun och Özkürtün

Bayburt och tuff klättring
Tuesday 13 June 2017 - Aşkale, Turkey

13/6Vägen fortsätter som den slutade, vacker efter älven och mestadels utför de första 12 km. Sen plant, några tunnlar och värmen som blir jobbig. Kommer in i Gumhushane vid 1-tiden och försöker leta upp ett Café vilket i dessa Ramadantider är svårt. En äldre herre hör min fråga

Tre dagar i Erzurum
Thursday 15 June 2017 - Erzurum, Turkey

15-17 JuniJag kommer in till Erzurum efter en väldigt lång raksträcka, kanske 18-19 km. Strax innan den första rondellen ser jag på min vänstra sida nått som får mig att reagera, stannar cykeln och ta fram kameran.En stor, kanske tre meter hög hockeymålvakt i aktion och bakom målvakten

The Global Cycling 1719

1 April 2017 - 31 December 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

We will send you P-G 's trips updates through email.