Georgia

Höga berg
Wednesday 23 October 2019 - Tbilisi, Georgia, United States

Ligger här i rum 105 på Hotel Sharden i centrala Tbilisi. Vi har precis kommit tillbaka från en middag på restaurang. Klockan 1 inatt, lokal tid, ska vi checka ut och 04.15 lyfter vårt plan mot Riga och därefter visare till Kastrup.Det är skittider minst sagt. Kanske lyckas vi få några

Blod och buss
Sunday 20 October 2019 - Gudauri, Georgia, United States

Igår åkte vi buss. Vi åkte så mycket buss att det räcker och blir över för ett bra tag. De sista sex-sju milen på vägar så dåliga att vi fick lämna vår stora buss och hoppa in i minibussar. När vi äntligen var framme vid gränsen mot Georgien var lyckan fullständig. Nu var det ju

Framme i Tbilisi
Monday 14 October 2019 - Tbilisi, Georgia, United States

Tåg till Kastrup, flyg till Riga och klockan blev 23 och då var det dags för nästa flyg, till Tbilisi.Landade lokal tid 03.15, passformaliteterna gick väldigt fort och smidigt, bagaget likaså, och utanför ankomsthallen stod guiden Alex och väntade på Ewa, mig och de andra som valt att

Bilkö i Kaukasus!
Wednesday 19 June 2019 - Stepantsminda, Georgia, United States

Idag tog vi språnget upp i Kaukasus igen. 42 mils körning från Ganja i Azerbaijan via Tblisi upp till Stepantsminda i Georgien nära ryska gränsen. Ganska tråkig körning, förutom den caféägare vi kom i samspråk med under en paus. Han ritade ut vägen upp i bergen på en papperslapp åt

Skidlift över Tblisi!
Thursday 13 June 2019 - Tbilisi, Georgia, United States

Vaknade av ett enormt åskväder. Hela himlen lystes upp som om vår herre höll på att elsvetsa bland molnen. Sedan kom regnet, men på morgonen var ordningen återställd, så vi har "tvingats" bese Tblisi i strålande sol och förlamande värme. Vårt första mål blev frihetstorget som vaktas

Last active at - from Kuhmo, Finland
Idoldyrkan - två motpoler …
Wednesday 12 June 2019 - Tbilisi, Georgia, United States

För alla er därhemma som fryser, kan vi meddela att här finns värmen. Idag har vi bekämpat den 35 gradiga värmen med glass och kylda drycker med ganska gott resultat.För att blidka de medföljande skyddsänglarna besökte vi på morgonen ett mycket gammalt kloster utanför Kutaisi.

En varm dag på "jobbet"!
Tuesday 11 June 2019 - Kutaisi, Georgia, United States

Ingen kan säga annat att vi har tur med vädret. Ibland kanske lite för mycket tur, för när termometern steg till + 38 grader idag, önskade man lite mindre av den varan.Annars inleddes dagen med kappkörning i tio mil på krokiga bergsvägar. En dum Georgisk bilförare retade oss vid starten.

Last active at - from Kuhmo, Finland
Egenomliga stentorn och mycket lera!
Monday 10 June 2019 - Mestia, Georgia, United States

I morse lämnade vi Batumi i strålande sol och +25 grader. Rutten gick efter kusten upp till hamnstaden Poti och därifrån till Mestia/Ushguli via Zugdidi. Från Den senare orten styrde vi mer eller mindre rakt in i Kaukasus med riktning mot Elbrus, Europas högsta berg liggande i Ryssland.

Äventyret kan börja!
Sunday 9 June 2019 - Batumi, Georgia, United States

Sitter på en liten balkong i Batumi gamla stad och summerar dagens händelser. Vi har hunnit till en liten turkisk restaurang och fått oss en soppa, samt inhandlat lite "sliskig" baklava till kvällens kaffe. Egentligen är vi ganska utpumpade, trots att vi inte gjort något förutom att

Delfiner
Saturday 8 June 2019 - Batumi, Georgia, United States

Det är lite av en utomjordisk upplevelse att åka båt på ett stort öppet hav. Svarta Havets öppna horisont runt om och färjans monotont dunkande motorer. Man blir stående vid relingen i ett meditativt tillstånd och stirrar ut över havet. Så med ens dyker det upp en liten delfinflock, som