Silverback

• 240 Views
  • 0 Comments

22 dec
Vi reste från Kigali till Ruhengeri, resan tog drygt tre timmar på slingrande vägar i bergen. Det är väldigt grönt och fint i Rwanda. Vi kom till en liten mindre stad där vi bor innanför kyrkans murar. Tillgång till toaletter, dusch och restaurang/bar. Efter lunch var vi några som besökte ett kvinnoprojekt, där ensamstående kvinnor med barn hade sysselsättning.

23 dec
Tidig morgon då jag var med i matlaget som skulle fixa frukost till kl. 05:15! Idag skulle jag vandrat och tittat på Golden monkeys men fick kasta in handduken pga dålig mage. Jag fick ett par tabletter mot magen och kunde sova några timmar när de andra hade gett sig iväg. Senare på fm gick Bengt och jag till den stora kyrkan som tillhörde området där vi bodde. Vi tittade och lyssnade på en av dagens högmässor.( Totalt tre under dagen) På eftermiddagen var vi 3 st som gick ner till den lokala marknaden och tittade. Resten av dagen/kvällen spenderades på campen där vi bodde.

24 dec
Vi lämnade Rwanda för att åka över till Uganda och Lake Bunyonyi. Innan vi kom fram till campen stannade vi till i Kabale för att växla pengar och köpa på oss dricka och snacks inför gorillavandringen. Stället vi kom till heter Bunyonyi Overland Resort och låg fint vid sjön och hade egen badplats/brygga. Jag bokade ett eget tält nere vid sjön . (4 nätter)

25 dec
Tidig morgon, upp vid 04:30 för att vi skulle hämtas och köras till bergsgorillorna. 2,5 timmars körning i mörker upp till utgångspunkten för vandringen. Vi var 8st som valde den enklare vandringen. Det tog oss ca 1,5h innan vi hittade gorillaflocken som vi skulle få se. Vi kom gorillorna väldigt nära, en unge t.o.m tog på mig när den gick igenom vår grupp. Vi fick en timme med flocken. Tillbaka till campen vid tre-tiden.
Senare på kvällen fick vi dricka glögg och äta julbord, det var bara sillen som saknades!

26 dec
Idag fick vi besöka ett barnhem/skola Hope of Uganda som drevs av Didas och hans svenska fru Märta. Vi välkomnades med sång och dans. Efter en rundtur på området fick vi lunch. Kände mig febrig under dagen så när vi kom tillbaka, så fick jag lägga mig och sova!

27 dec
Kände mig piggare idag men kunde inte lita på magen! Solen sken på fm så det blev lite sol och bad. Efter lunch blev det mörkare på himlen och regnet kom men det gjorde inget för i baren visade de Liverpool- Newcastle 4-0 och vi var några som spelade lite kort. Efter regnet sken solen upp igen så det blev mer sol och bad! Efter middagen avslutades kvällen med kortspel!

Per Toivonen
Last active at - from Alvesta, Kronoberg County, Sweden

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

60 Photos 16 Visited Places 5 Posts To the trip
subscribe

Get updates by email

Enter your name and email address, you will receive an email every time any of the following members update their trip.