Bio
Mitt reselivet fortsätter...och nu gör jag den 38:de resan på 13 år. Jag har sovit på hotell i över 1600 nätter under dessa år. Efter tidigare övervintringar i Thailand, Vietnam, Maderia, Indien, Cypern, Mexico, Grekland, Singapore-Borneo-Malaysia, Mallorca-Gran Canaria, Kreta, Island-USA, Albanien, Sri Lanka, Ö-luffning i Kroatien, Nu åker vi återigen Alanya, Turkiet för 10:de gången och stannar i ca 44 dagar/nätter på My Home. Ni är naturligtvis välkomna och titta in och läsa dagboken och titta på bilder som jag uppdaterar lite då och då! Ge mig gärna lite återkoppling så lär jag mig förstå "resdagboken" bättre! Den är nämligen under "ny-uppbyggnad"! Välkomna och ha det gott! Malte
Last active at - from Kristianstad, Skåne County, Sweden
Vandring på Lycian Way i Turkiet
Friday 3 May 2019 - Antalya, Manavgat, Turkey

Hej. Detta blir min 7:de vandring i Turkiet våren 2019. Vi åker med Famtours på en 2 dagars resa i östra Lycian. Det blir ca 30km vandring.Vandringen blev längre är förväntat. Vi gjorde 3 etapper och gick i mål i Terikov, Kemer. Vädret växlade och kusten var dramatisk.

Phrygian Way är ca 500 km lång.
Saturday 27 April 2019 -

Men vi vandrade bara i 3 dagar. Vi besökte de mest historiska platserna. Vi vandrade totalt ca 30 km.Leden var utmärkt med skyltar och markeringar.Vi hade Turkisk guide från Famtours i Alanya med oss.En mäktig upplevelse.

Mäktigt
Sunday 14 April 2019 -

En av de mäktigaste vyer som jag upplevt. Vandring med Famtours Famtours till Tazi Canyon. Vårat hotell My Home. Mm.

Vandringar
Tuesday 27 November 2018 - Alanya, Turkey

Vandringar i fantastisk natur  Colybrassos och Guzelbag området.

Frygien Turkiet
Wednesday 24 April 2019 -

3 dagars vandring i Frygien, Turkiet.

Påskvandring i Turkiet
Monday 22 April 2019 - Alanya, Turkey

I snöiga Taurusbergen. Vi vandrande ca 18 km tillsammans med flera olika nationaliteter, men det var mest turkar.Det var ganska mycket snö på vissa ställen och vi fick ta en alternativ väg, på grund av för mycket snö.

Bananrundan.
Saturday 20 April 2019 - Alanya, Turkey

Bananrundan är en härlig vardagsrunda i naturskön trakt med fin utsikt. Ca 2,5tim och ca 15000 steg.

Vi vandrande upp till Borgen i Alanya.
Thursday 18 April 2019 - Alanya, Turkey

Igår var vi ett 10-tal  pigga svenskar som vandrade upp till Borgen i Alanya. Älsta deltagaren var ca 87 år!Det var två rejäla syretoppar.Vi åt en lunch där uppe med en vidunderlig utsikt.Vädret var mycket bra.Men det fanns många som låg på Kleopatrastranden oxå!

De första 14 dagarna.
Wednesday 10 April 2019 - Alanya, Turkey

Hej.De första 2 veckorna har bjudit på blandat väder. Vi fick bo på skuggsidan på My Home de första 2 veckorna. Nu har Vi flyttat fram till solsidan och fin utsikt mot Borgen.Vi har dock prickat in ett par bra vandringsdagar. En toppvandring i Gazipasa och en på hemmaplan, Bananrundan.Vi har

Bananrundan på Fars dag
Sunday 11 November 2018 - Alanya, Turkey

Hej. Idag gjorde Bengt, Björn och jag vår gamla klassiska Bananrundan i strålande väder. Rundan tog ca 2,,5 tim i lugnt tempo. Vattenpost finns längst upp i dalen.

Cykling på Guldkusten Helsingör-Köpenhamn

12 July 2019 - 13 July 2019

Cykelvägen Route 9, Helsingör-Köpenhamn räknas som en av de vackraste cykelvägarna. Jag har provat den några gånger. Jag och Inger är vardagscyklister och cyklade sträckan på ca 4 h med väl tilltagna raster. Den är ca 50 km. Det är prisvärt att åka Färjan över från Helsingborg med cykel och pensionärspris! Vi sov över på hotell i Köpenhamn och så cyklade vi till baka dagen efter. Vi hade synnerligen fint väder och idet kom inte en droppe regn. En tur som vi verkligen kan rekommendera!

Cykling på Guldkusten. Helsingör-Kokkedal

18 June 2019 - 18 June 2019

Min första cykeltur med två av mina barnbarn. Vi åker tåg från Kristianstad-Helsingborg, med våra cyklar. I Helsingborg tar vi färjan över till Helsingör. Sen cyklar vi Kustvejen söderut mot Köpenhamn.

2019 våren i Alanya, 44 dagar med Inger

26 March 2019 - 10 May 2019

Longstaying i Alanya. För 10:de gången. Vi bor på bekväma My Home, ca 300 steg från Kleopatrastranden. Vi kommer att vandra, spela boul och hitta vardagen i ett behagligt klimat. Välkomna att följa med!

Longstaying för 9:de gången i Alanya

26 October 2018 - 1 December 2018

Klimatet i Alanya är ett av det största dragplåstret. Men även vandringar i fantastisk natur med lokala guide och så naturligtvis Boulspelet tillsammans med ca 50 nordbor. Sammanlagt har jag bott ett helt år på samma hotell, My Home appart. Boendet är synnerligen bekvämt, tryggt och prisvärt.

Ö-luffning i Kroatien

6 September 2018 - 26 September 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Vandringar i Alanya våren 2018

20 March 2018 - 24 April 2018

Jag tar på shortsen när jag kommer fram och behåller dem på tills hemresan! Vandrar med https://www.facebook.com/pg/famtour/posts/?ref=page_internal

Hösten 2017 i Alanya

18 October 2017 - 1 December 2017

Hej på Er! Nu när höstmörkret och kylan börjar komma, känner jag tydligt hur skönt det skall bli att få dra till varmare klimat. Medelhavsområdet känns bra under okt-november månad. "Min resdagbok" skriver jag numer mest för mig själv, men Ni får gärna ta del av den oxå. I Alanya träffar jag gamla och nya vänner, spelar boul, vandrar, badar, leker med barnbarn och sista halvan av resan delar jag med min nya resekamrat Inger. Så välkomna att ta del av min vardag i Alanya!

Teknikmässa i  http://www.rai.nl/en/   Amsterdam

Teknikmässa i http://www.rai.nl/en/ Amsterdam

15 September 2017 - 18 September 2017

Mitt livs första besök i Amsterdam...gör jag tillsammans med sonen Ola Bäccman. På Mässan visas de senaste tekniska innovationerna..The World’s Leading Media, Entertainment & Technology Show. Ni får gärna tipsa mig om vad man mer kan göra i Stan!!! Är det någon av Er som cyklat där? Välkomna att följa med!

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

7 August 2017 - 7 August 2017

https://sydostleden.se/ Här kan Du se den 270km långa leden. Ylva och jag cyklar den från Växjö till Simrishamn. Den passerar igenom många av de platser där jag har "mycket förflutit". Ungdomsdanserna i Växjö, scoutläger i Blidingsholm, Åkeholm, Mörrumsån där jag varit "hemmensägare" och fiskat lax i ca 20 år, hotel Walhall där jag konfererat med julbord och nuförtiden har jag återupptagit dansen i Mörrums folkets park och så Kristianstadstrakten ner mot Simrishamn är ju min hemmaplan...men det blir flera nya cykel-bana-avsnitt som jag inte cyklat på. Kanske kommer Radio Kristianstad med på resan? Roligt skall det bli...så välkommen!

Alanya "våren" 2017

29 March 2017 - 3 May 2017

Istället för lite osäkert väder här hemma...möter jag sommaren i varma Alanya. Det blir mycket vandringar, sol och bad. Jag möter tidigare vänner på platsen och kanske finner jag även några nya? Jag känner mig som "hemma" på mitt boende My Home och jag hittar lätt "vardagen". Välkomna att följa med! Jonny Persson alias "Malte"

We will send you Jonny 's trips updates through email.