Lower Saxony

Dag 1 transportsträcka
Friday 23 August 2019 - Wildeshausen, Lower Saxony, Germany

Vi startade dage med vår vanliga runda först för att Flikka skulle vara rastad. Kom iväg vid åtta som var enligt plan. Första 40 milen över broarna och ner genom Danmark flöt på jättebra. Enligt vår GPS skulle vi vara framme redan vid tre. Men sedan närmade vi oss Hamburg och mötte

Hemresan, Etapp 2 - Världens finaste laddplats!
Tuesday 23 July 2019 - Lehrte, Lower Saxony, Germany

Dag 11 av 12 - etapp 2 av hemresan gjord.Vi gick upp och åt en god frukost omgärdade av berg. Packade in väskan i bilen och påbörjade etapp 2 på hemresan, även dag 11 av 12. Med 41% kvar i batteriet så ger vi oss ut på de slingriga & backiga vägarna mot dagens första laddstopp i

Dag 1 - Första etappen avklarad!
Saturday 13 July 2019 - Hildesheim, Lower Saxony, Germany

89 mil senare har vi anlänt till första pit stoppet i Hildesheim, strax söder om Hannover.Rutten har gått så här:Start i Tingsryd med 100% i batteriet, via färjan Helsingborg - Helsingør till första laddstoppet i Gentofte i Danmark. E-On 50 kW, laddade från 45% till 75%. En hel del strul

Ostfrisiska öarna.
Wednesday 26 June 2019 - Borkum, Lower Saxony, Germany

Upp och iväg med tidvattnet! 70 nM till Borkum, den sista Frisiska ön på tyska sidan. En gång i tiden trodde vi att man kunde segla bakom öarna men här är det torrlagt vid lågvatten. Lugn seglats. Kom fram på småtimmarna och tvingades angöra hamnen i mörker. Det är inte helt lätt att

Det är nu det gäller
Wednesday 26 June 2019 - Cuxhaven, Lower Saxony, Germany

En ganska kort förflyttning ut genom slussen i Brunsbyttel till nästa hamn, 22/6 för att sova i princip. Första beräkningen av tidvatten och strömmar blev faktiskt helt rätt. Det blev rejäl fart ut ur Elbe då både strömmen och floden gick i samma riktning. Tydligen lärde vi oss ändå

Ost, öl och choklad
Wednesday 8 May 2019 - Everinghausen, Sottrum, Lower Saxony, Germany

Sista kvällen cyklade vi in till byn för middag. Byn med kyrkan mitt på torget. Vad man än betäller i både Holland och Belgien  så serveras alltid en hink med pommes frites, vi beställde coq au vin och fick en hink. Vi far vidare till Gouda där lyckades vi träffa in ostmarknaden som är

Brev 10
Thursday 20 September 2018 - Hann. Münden, Lower Saxony, Germany

Brev 10.Rättelse till brev 8.  Gångarna under stad Beaune är inte 2 km utan 5 km.Resan upp genom Tyskland mot Rydesheim förlöpte utan störningar, vi är lite blaserade på scenerierna utanför bussfönstret., blir nog lätt så när man sett så mycket.Vi gjorde stopp i Colmar, en liten stad

Övernattning i Hannover
Friday 20 July 2018 - Hanover, Lower Saxony, Germany

Framåt kvällen igår, efter nött några timmar på autobahn, landade vi i Hannover. Efter installation på hotellet blev det pizza på en italienare.Efter en magisk hotellfrukost drar vi nu vidare mot Danmark!

Wind
Tuesday 17 July 2018 - Borkum, Lower Saxony, Germany

to less and to much wind made Borkum island a perfect stop As wind picked up the whole bay was filled with kite surfers Holiday makers seemed enjoying their time but full season will begin in August Time to fill up the vist with new supplies as we run out of the old

Nordeney
Monday 16 July 2018 - Norderney, Lower Saxony, Germany

Hopefully so will spell better this post😀After a calm trip on north sea we enter the island of nordeney sunmmer island for tourist on all kindshistory calls that all island in this area has/have an own language tide was both with us and against us today so it evens out

Along the coast in Europe

29 April 2018 - 1 October 2018

Nakuak together with owner friends and family will make a trip from westcoast of sweden to eastcoast of spain