Resdagboken

Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Resa själva i Kambodja?

Posted 6 years ago
You must be logged in to answer or write a new post.
Hej!

Jag och några kompisar ska till Asien nästa vår och tänkte då bland annat att åka till Kambodja. Härom veckan var vi på en resebyrå och då sa hon där att det bästa är att åka på en guidad tur genom landet.

Vad säger ni som har varit där? Klarar man det själva? Hon pratade om att det fanns en asfalterad väg och att resten bara var grusvägar. Och vad ska man se, alternativt inte se?!
Frida Svensson
Friduns
Last active at - from Pak Nam, Krabi, Thailand
Share on facebook
Posted 6 years ago
Tja!

Nej, den resebyrån skulle jag nog inte lita på.

Jag vet många som har rest själva i Kambodja (däribland jag själv) och det var inga problem för min del. Kambodja är ett populärt resmål för backpackers det finns mängder av trådar här på forumet med info.

Höjdpunkter i Kambodja, vad jag vet, är Angkor Waht i Siem Reap. Här ska man tillbringa 3 dgr kan jag tycka (det säljs endagsbiljetter, 3 dgr och 7 dgrs) och jag skulle rekommendera att ta en cykel. Det är en bit att cykla runt allt, men jag tyckte det var värt det istället för att åka ta en tuktuk.

Phnom Penh har både s-21 fängelset och killing fields. Båda delarna har med Pol Pots och de Röda Khmererna historia.

I annat fall behöver man inte vara i Phnom Penh. Det finns andra platser att besöka och städer som är trevligare =].

Sihanoukville ska också vara ett rätt populärt ställe, där har jag själv dock inte varit men jag vet att det är ett rätt populärt ställe att resa till.

Det jag reste runt med buss i Kambodja (vilket iofs inte var överdrivet mycket) så var allt asfalterad väg vad jag kan minnas.

Peace!
Niklas Wedin
Last active at - from Jönköping, Jonkoping County, Sweden
Posted 6 years ago
Tack så mycket för tipsen! :)
Frida Svensson
Last active at - from Pak Nam, Krabi, Thailand
Posted 6 years ago
Nemas prob!

Hoppas ni får en häftig resa.

Peace!
Niklas Wedin
Last active at - from Jönköping, Jonkoping County, Sweden
Posted 6 years ago
Nej, lyssna inte på resebyrån!!!

Jag har också rest själv i Kambodja utom några som helst problem. Du kommer inte ha några problem att ta dig runt om du inte vill få allt serverat förstås. Bussbiljetter köper du enkelt vid busstationerna i Phnom Penh - se bara till att skaffa dig en bra guidebok. Tuk-tuk och motos kör dig enkelt och billigt dit du vill. Bussturerna kan bli en anings skumpiga då kvaliteten på vägarna inte är de bästa men de är definitivt asfalterade.

Phnom Penh är annorlunda och betydligt fattigare jämfört m andra asiatiska huvudstäder men väl värt en eller två dagars besök. Utöver ovan nämnda sevärdheter är Russian Market ett intressant besök o där i trakterna finns även ett eller annat trevligt café.

Jag gjorde ett stop i Battambang där vi hittade ett billigt hotell m pool ca 10 min tuktuk-färd utanför stan. Väl värt pengarna. Hyrde tuk-tuk för en dag o for ut på landsbygden - väldigt vackert!

Angkor Wat är som sagt även det ett måste. Bli inte skrämd av alla turisterna... Se om möjligt själva Angkor från baksidan (entrén från motsatt håll mot huvudentrén), det var det bästa vi gjorde vid vårt besök, då det inte fanns en människa där och vi blev helt överväldigade av byggnadsverket! För övrigt är Siem Reap mest kommers men en del bra shopping dock inte som i Thailand.

Vill man ha party och sol så kan man naturligtvis åka till Sihanoukville. Den närmsta stranden är definitivt inte den bästa och det är väl värt att åka moto i ca 15 min för att ta sig till den lugnare och bättre stranden (vilken jag nu glömt namnet på). Vill man slippa party och ha en lugnare tillvaro kan man åka vidare till Kep (nära gränsen till Vietnam) där det finns några trevliga guest houses m pool samt göra ett besök på Rabbit island.

Resan till Kambodja är en av de absolut bästa resor jag gjort och jag kan varmt rekommendera landet! Hoppas ni får en härlig resa med många upplevelser!!!
Posted 6 years ago
hejsan, jag reste som ensam tjej i kambodja och stötte inte på några problem. enda jag lärde mig va att inte röra mig utomhus själv när det är mörkt, men man är ju alltid med andra människor hela tiden! inte problem där inte. och att ta sig runt i landet va inga problem. hade inga problem med bussar eller annan transport, och jag bokade aldrig nåt i förhand, fixade allt på plats.

trevlig resa!!!
Mona-Liza Larsson
Last active at - from Västerås, Västmanland County, Sweden
Posted 8 months ago
Gammal tråd jag vet :) Men känner att jag måste lägga till detta...

Skillnaden är stor mellan en bra guide som vet, kan och har kolla på de lokala juvelerna och någon som bara kan vad som redans står i Lonely Planet...

Har du rest med en guide som faktiskt gör mer än översatt och tar dig runt så vet du nog vad jag menar! Det finns definitivt ett äventyr i att resa runt själv, men varför missa guldkornen och detaljerna?
Kim Ahlgren
Last active at - from Lerum, Västra Götaland County, Sweden
Posted 8 months ago
Jo, en sak till :)

Jag reste runt på egen hand och var också med på en äventyrsresa med andra från både sverige och europa. Det var perfekt att kunna bestämma själv och få lite av varje, det bästa var att man inte behövde tänka på reskompisar, de mötte man på resan. Jag bokade med dessa, http://www.theadventurecrowd.se, de hade bäst pris och var bäst på äventyr, då jag inte bara ville sitta still.

När jag backpackade reste jag runt i både Vietnam och Kambodja, min resa startade jag i Thailand, där jag också avslutade min backpacking. Rent generellt är det helt ok att resa själv, men det krävs att man vågar och lite fjärliar i magen hör till!

Som jag skrev innan använde jag mig mycket at Lonely Planet, de har också en app som är väldigt nyttig när man är ute och reser.

Kim Ahlgren
Last active at - from Lerum, Västra Götaland County, Sweden

Forum

Destinations

Africa

Antarctica

Asia

Europa

North America

Oceania

South America

Close