Resdagboken

Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Hur stor/lite ryggsäck rekomdera du?

Posted
You must be logged in to answer or write a new post.
Har försökt kollat runt lite grann på rygsäckar? Men de verkar ju vara en hel djugel finns hur månag storlekar som helst och varinetr som helst.
Ni som köpt och äger en ryggsäcka hur tänkte ni då ni valde en lämapligt stor/lämpligt liten ryggsäck?

Vill inte att de ska bli stort tungt och lklumpigt utan enbart få plats med de alldra nöndvändigaste tyå tv tre om byte lite hyge arriklara,badkläder och ett lite mini apotekt räcker att de rymms .
Gull-Britt Berg
gibbi365
Last active at - from Umeå, Västerbotten County, Sweden
Share on facebook
Posted
Det beror på hur länge du ska vara ute, och hur pass stor budget du har på resan...

Ju mer pengar att spendera per dag, ju mindre väska behöver du....

Jag har två stycken Haglöf Matrix ryggsäckar (lättvikt) som jag inte ska ha kvar, då vi siktar på större väskor för vår nästa resa.

Vi har använt dem på två resor, och de är fortfarande i princip i nyskick. De kostade 2100 kr/styck, men vi är beredda att sälja dem för 1200 kr styck eller 2000 kr för båda

(en 70 liters och en 60 liters)

Hör av dig vid intresse

// Erik
Erik Elin
Last active at - from Stockholm, Stockholm County, Sweden
Posted
Jag och polaren ar ute och backpackar i Asien nu och satsar pa att resa billigt, kopte en everest 45 liters vaska pa stadium for 599:- och den har funkat hur bra som helst, inga problem heller att fa med pa flyg som handbaggage!

Men som foregaende svarande sa sa beror det ju helt pa hur du tankt resa.. liten budget=liten vaska:) !

Ha en bra resa!

Mvh//
Robbie
Robert Wiiand
Last active at - from Bangkok, Thailand
Posted
Nä... Liten budget (minimal budget) kräver stor väska...

Vi tar ibland med oss brödrost och kokplatta (även i Asien) för att kunna laga egen mat och därmed spara ännu mer pengar...

Tvättar man dessutom själv, måste man få plats med lite extrakläder (torkar ibland långsamt på rummet) och dessutom tvättmedel.

Om man endast köper vatten på de absolut billigaste ställena så kan 1-2 dagars vattenranson också vara ett måste i väskan.

Ska du dessutom klara att gå långa sträckor för att slippa betala för buss/taxi så är ett par bättre skor, och eventuellt extrastrumpor bra att ha....

Allt beror på hur pass budget man vill ha det :)

Vi tävlar ofta mot oss själva med att försöka göra av med minsta möjliga antal kronor/dag på resorna...
Puckat, men jävligt kul :)

// Erik
Erik Elin
Posted
Du fårgakanske men stäler den ändå. Varför skule rsean buget vara avgörnde för ryggsäcken stolek?

jag gör inga lyx resor överhutaget har alltid haft en lite resväska då jag ute och resor vist på något ställe har den vart över full/proppfull och man behövft en extar väska med hem.

Sen en ryggsäck på 60-70 lite måst ju bli väldigt tung att bära om kring på? Ja vist de beror ju på vad man stopar i den men som sagt ska jag inte ha mycket allas utan enbart få plast med e növändigast 3-4 ombyten hygen artikar, reseapotek badkläder. Inte så mycket mer. För jag vill inte ha en tungt att bära på då jag lika gärna ta en resväska.
Gull-Britt Berg
Posted
&0-70 liters rygg säck går ju inte för mig som ca 160cm lång?? Ni har sådandan ryggsäckar förmodar jag att ni är läm ngre! Eller har jag fel?

Har nämligen provat toma ryggsäckar i butiken i dag som är just 60-70 liter och de är helt omöjligt för mig då kommer jag inte kunn röra mig detta trost att de toma huvud sitter som fast så att säga.

Gull-Britt Berg
Posted
Det finns olika väskmodeller beroende på kön/kroppsstorlek.

Vi har en damväska 60 Liter till salu om du behöver.
Den är använd två gånger, men är för liten för våra behov (Matrix Lättvikt. väger 1,9 kg)
Erik Elin
Posted
Jag är rätt bekväm av mig när det gäller kläder så jag har rätt mycket packning. Har en 60-liters och sen köpte jag en 40 liters för det dagliga äventyren samt 2-5 dagars utflykter. Fungerar som handbagage på flyget och när jag reser fäster jag den med karbinhakar på den stora ryggsäckens bärremmar så jag har den "på magen". Bra att ha den där, blir balans och jag har koll på de viktiga sakerna som så klart är i den lilla ryggsäcken.

Kanske något för dig? Jag menar en mindre huvudryggsäck (40-50l) och en lite mindre ryggsäck som handbagage/utflyktsryggsäck? Du behöver ju inte fylla båda ryggsäckarna och jag räknar själv med att min lilla ryggsäck är fylld till 30-40% när jag har den stora full och den stora blir förhoppningsvis aldrig full till 100% (vilket den så klart kommer bli haha).
Posted
Jag har en 55 liters damrygga, märket är Haglöfs Sec 55 D. Har iof inte invigt ryggan med utlandsresa men den funkade jättebra när jag var i kusten : )
Lagomt stor åt mig som är 1,60.

På den sitter det en liiten dagsrygga, som är meningen för handbagage, men den är föör liten...
Så jag har funderat hur jag ska lösa det med handbagage. Det ska ju få plats med badkläder, bok, ipod, kamera, pass o papper, tandborste, ett lättare ombyte typ shorts o linne, viktiga mediciner, godis =) och ev. något mera.
Hade rätt otur på förra resan, då jag fick cänta på mitt bagage i 5 dagar!!! så vill inte chansa.

Jag har ju en Everest 26 liter och en 32 liter, men det känns som att det blir klumpigt och otympligt med en stor rygga bak och en fram...
Och den lilla ryggan håller sig inte på plats.
Så om man ska ha en karbinhake, hur sätter man på den?
Kristina Ahlm
Last active at - from Karlstad, Varmland County, Sweden
Posted
Lite beroende på hur länge du ska vara borta och hur din resplan ser ut...

När jag reste runt i Vietnam hade jag en större 60 liters ryggsäck och en enkel dykbag(kommer inte på nåt bättre ord nu!) som jag använde under dagtid, i den hade jag mobil, pengar, pass och kanske en flaska vatten. Om du reser runt och bor enbart ett par dagar på samma ställe kan det vara bra med två. Om jag skulle resa igen skulle jag nog satsa på lite mindre packning och försöka tvätta oftare...
Kim Ahlgren
Last active at - from Lerum, Västra Götaland County, Sweden

Forum

Destinations

Africa

Antarctica

Asia

Europa

North America

Oceania

South America

Close