Saint Petersburg

Stadstur i kallblåsten …
Saturday 29 June 2019 - Saint Petersburg, Russia

Skyddsänglarna skuttade av glädje när vi i morse tillkännagav att vi skulle besöka Isakskatedralen under dagen. Jag ville inte göra dem besvikna med att berätta att jag egentligen ville dit för att seFoucault pendel, utan höll masken.Först startade vi med att hoppa på en stadsrundturbuss

Potasvirja in Baku 2019
Framme i St. Petersburg
Friday 28 June 2019 - Saint Petersburg, Russia

Efter drygt 40 mils resa är vi då framme vid den forna kejsarstaden St. Petersburg. När jag besökte den senast i början av 1980-talet, hette den Leningrad, men det är inte bara namnet som ändrats. Trafiken! Det tog oss nära en timme att komma in i centrum av staden till vårt hotell nära

Potasvirja in Baku 2019
St Petersburg
Tuesday 19 June 2018 - Saint Petersburg, Russia

Bokade en av kryssningen arrangerad tur för att se stan och tunnelbanestationer. Inget visum krävs när en deltar i guidad tur.

Petra Hurtig Halvarson
PetraHH in Kryssning på Östersjön
Last active at - from Leksand, Dalarna County, Sweden
Hälsning från Sankt Petersburg
Monday 1 June 2015 - Saint Petersburg, Russia

Hej alla därhemma! I fredags (29/5) startade vi från den lilla finska ön Haapasaari (Aspö) klockan 02.00 efter att ha fått våra pass kollade och besättningslistan stämplad. Natten var ljus, vinden svag och kylan hanterbar. Dagen blev solig och fin, vi kunde segla bitvis, men oftast fick

Gunilla Olsson
Kvast-Hilda in Vita Havet
Last active at - from Karlsborg, Västra Götaland County, Sweden
Dag två i Moskva
Friday 29 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

Efter frukost gick vi ner till hotellets lobby för att möta vår nya guide Tatiana. Vår lilla grupp som till en början bestått av sex personer och sedan minskat till fyra, hade nu utökats med ytterligare femton personer som rest direkt till Moskva. Totalt var vi därför nitton personer i

Dag ett i Moskva
Thursday 28 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

Jag gick upp klockan 5.40 för klockan 06.10 hämtades vi av vår guide Marina. Tillsammans gick vi till den närbelägna tågstationen för att ta 07.00-tåget till Moskva. Vår lilla grupp på sex personer blev två personer kortare, då en mor och en dotter från Stockholmsområdet skulle åka

Dag fyra i St Petersburg
Wednesday 27 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

På förmiddagen åkte vi till Katarinapalatset i Tsarskoje selo, cirka tre mil utanför St Petersburg. Färden tog cirka en halvtimma och när vi kom fram till möttes vi av en liten blåsorkester som spelade ”Du gamla du fria” för oss. Alla blev förvånade över att orkestern visste att vi

Dag tre i St petersburg
Tuesday 26 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

Jag hoppade över frukosten, då den ändå inte smakat gott dagen innan. Istället åt jag lite bröd som jag hade köpt dagen innan. Klockan 10.30 blev vi hämtade av guiden Marina och chauffören Irina för att åka till Eremitaget, som är ett av världens mest berömda konstmuseer. Museet

Dag två i St Petersburg
Monday 25 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

Vår första dag i St Petersburg börjar med en frukost utan bröd. Det finns smör och en hel del pålägg att välja på, men vad gör det när det inte finns bröd? Till slut, strax innan vi ska gå, kommer det in bröd av typen "rostebröd" och jag får en ganska smaklös macka. Sedan bär det

Dag ett
Sunday 24 March 2013 - Saint Petersburg, Russia

Strax innan midnatt landar vi på flygplatsen i St Petersburg efter en cirka tvåtimmars resa från Stockholm. Efter passkontrollen, som tar en ganska lång tid, och hämtning av vårt bagage, möts vi upp av vår guide. Hon heter Marina och ska guida mig och mitt resesällskap samt fyra andra