Iceland

Reykjavik, Golden cirkel och Blå lagunen
Monday 10 July 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Wow vilka fullspäckade dagar! Känns overkligt att kunna få så många magiska vyer på en och samma dag! Dessutom har vi riktigt tur med vädret vilket ju alltid är ett stort plus! Dock jäkligt kallt nattetid och mitt sällskap skrattar åt mig då jag byltar på mig inför natten på taket.

Island! Myvatn, Dettifoss, Husavik och Islandshästar
Saturday 8 July 2017 - Akureyri, Northeastern Region, Iceland

Efter en natt på Norröna färjan anlände vi till sagornas, vulkanernas och glaciärernas ö, i regn! Nåväl, inte helt oväntat och under en vecka hinner det ju ändra sig sisådär x antal hundra gånger! Island är Europas mest glesbefolkade land med ca 3 pers/kvadratkm med sina dryga 330000

Bättre sent än aldrig
Sunday 19 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Här kommer ett inlägg om slutet på vår långhelg på Island.Dagen efter valsafarin var det dags för den planerade rundturen Gyllene cirkeln omkring Reykjavik. Vi blev hämtade med en något större buss av samma chaufför/guide som hämtade oss på flygplatsen i torsdags.Började med

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen in Långhelg på Island
Last active at - from Cape Town, Western Cape, South Africa
Nästan fullfjädrade islänningar
Thursday 30 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Torsdagen gick åt till att avverka de mest kända turistmålen i Reykjavik. Först vandrade vi längs vattnet och tog lite bilder på den kända statyn av en vikingabåt. Tio minuter längre fram tornade det ståtliga operahuset Harpa upp sig. Hela fasaden var av glas.När vi tittat runt i

The Golden Circle
Thursday 30 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

På dag fem begav vi oss iväg på "The Golden Circle"-tur. Vi blev upphämtade av en buss utanför hotellet och sedan började vi köra mot sydost. Vårt första stopp var på en tomatodling. Där odlade de tomater i växthus uppvärmda av geometrisk energi. Vi fick också veta att Europas

Blue lagoon
Wednesday 29 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Dag 4 fick vi lite sovmorgon, jag passade på att springa en tur längs hamnen och Pontus slappade på hotellrummet. Vid halv ett blev vi upphämtade vid hotellet för att åka till Blue Lagoon. Det var en resa på cirka 45 minuter, söder om Reykjavik. På håll kunde vi se vattenångan stiga

Stadspromenad
Tuesday 28 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Måndagen bjöd på soligt väder och det första vi gjorde var att lämna in vår hyrbil. Vi missbedömde helt gångavstånd tillbaka till hotellet plus att vi inte hade täckning på mobilen så inga kartor vi kunde använda med GPS. Det tog oss 1,5 timme att gå tillbaka! När vi kom fram åt

Glaciäräventyr, dag 2
Tuesday 28 March 2017 - Snæfellsbær, Iceland

Efter en god frukost på Kast guesthouse styrde vi bilen mot glaciären Snæfellsjökull. Det tunna snötäcket smälte snabbt bort och gav inga större problem. Personalen på kast hade tipsat oss om flera fina platser längs med vägen runt den 1446 meter höga glaciären. Vi bestämde oss

Världens mest jämställda land
Sunday 26 March 2017 - Snæfellsbær, Iceland

Igår landade vi på världens mest jämställda land, Island. Efter att ha glidit över den snötäckta glaciären Vatnajökull var vi övertygade om att det skulle vara snö i Reykjavik också. Men efter landningen på Keflavik konstaterade vi att det var barmark och ca tre plusgrader. Vi

Last active at - from Vena, Sweden
Valsafari i strålande väder!
Friday 17 March 2017 - Reykjavík, Capital Region, Iceland

Vaknade upp till klarblå himmel, strålande sol och några minusgrader. Eftersom hotellet var fullbokat igår blev vi uppgraderade till ett annat hotell som både låg mer centralt och närmre hamnen så promenaden ner till båten gick på 10 minuter.Vi var de enda svenskarna, mycket asiater som