Nimes

143 Images & 0 Posts

tres grande nordan
Thursday 20 October 2011 - Nimes, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, France

Jean-jac halvlåg o sov i soffan framför megatvplatttvn. Ja gjorde iordning min packning, (glömde en fräck penna som ja fick av regina, en orange, med bolltopp. Tur att jag har reserven som jag hittade på en rasplats mellan tyskland och frankrike. Galning nummer 2 fick mitt sittunderlägg, för

Ann Parhall
turild in gibraltar
Last active at - from Alicante, Valencian Community, Spain
frankrike
Thursday 20 October 2011 - Nimes, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, France

Nu har ja då återigen vart nåra dar ute i buschen... bekämpat berg och erövrat städer...lyon var inte att leka med!!! fransmännen har en utvecklad förmåga för o hitta originella lösningar på problem...och förvånansvärt ofta funkar det. I trafiken är det mycket med blickar hit och

Ann Parhall
turild in gibraltar
Last active at - from Alicante, Valencian Community, Spain
Att cykla i Frankrike!
Saturday 24 September 2011 - Nimes, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, France

Det ar helt fantastiskt att cykla i Frankrike! Det ar jattelatt att hitta med hjalp av min fantastiska karta; A jag cyklar hala tiden pa valasfalterade vagar (till skillnad fran Tyskland dar grusvagar var vanligt...). Alla fransman jag traffar ar dessutom jatte hjalpsamma, jag far skammas lite over

Broar och akvedukter (men inte i Madison county)

Det har gått några dagar sedan senaste rapporten, men jag fortsätter där jag slutade. Det blev inget åskregn natten till lördagen, så vi kunde komma iväg med ett torrt tält. Vi tänkte besöka Pont du Gard, en rest av den romerska akvedukten från Uzès till Nîmes. Vi kom lite fel på

Bengt Johnsson
dansfolk in Sommar 2011
Last active at - from Eslöv, Skåne County, Sweden
Camargue en resa med båt och bil.

Torsdag morgon fick vi en fin vy av staden i den uppgående solens sken. Vi förstår varför campingen kallas Bellevue. Vi var nu på väg mot Camarge, Rhone-deltat väster om Marseille. Längs vägen finns stora arealer med vinodlingar. Närheten till havet och strandbad ser vi på den strida

Bengt Johnsson
dansfolk in Sommar 2011
Last active at - from Eslöv, Skåne County, Sweden
110522

Nu har jag checkat in på ett vandrarhem i Nimes i södra Frankrike. Nimes vet jag inget om, bara att det var på lämpligt avstånd, och att det finns ett HI-hostel här. Det har varit en ganska jobbig dag med både hetta och kyla. Så nu är jag värd en kall öl (den första) till den torftiga

Cay Persson
cayp in På MC Umeå-Malaga the long way
Last active at - from Nerja, Andalusia, Spain
Besök på en skola

Idag besökte vi en av skolorna i Nîmes. Vi kände oss extremt uttittade, för eleverna stirrade så på oss att lärarna fick dra ner persiennerna! Vi delades upp i grupper och fick sedan följa med några elever på deras lektioner. Jag, Amanda W, Josefine U och Clary fick gå tillsammans på

Rundtur i Nîmes

Idag fick vi sovmorgon till ungefär halv åtta. Halv nio åt vi frukost, och efter den gick vi ner till stan (med ett stopp på MarcheU, Nîmes supermarket). Vi gick på stan en stund och mötes sedan på "La Maison Carrée" där vi fick titta på en 3D-film om Nîmes hjältar. Efter den bar det

Dag 20 - Visan, Valreas, Richerenches, Grignan. Enclave des Papes.

Idag var det en åka-runt-dag. Vi hade en del planer på var vi skulle, t.ex att äta middag på en restaurang i en liten by som heter Visan - Les Troubadours. Köpa vin på Domaine des Grands Devers. Alla dessa byar ligger nära - inom 1 mil från varandra. Först till Visan och boka bord, inga

Johan Erkers
chinchilla in Provence 2010
Last active at - from Stockholm, Stockholm County, Sweden
Dag 18 - Chateauneuf-du-Pape, Beaumes-de-Venise och Nîmes

Denna dag for vi (bl.a)till Chateauneuf-du-Pape och Beaumes-de-Venise. Kvällen och ganska sent hängde vi i Nîmes då firandet av franska nationaldagen tjuvstartade med uppträdanden och fyrverkerier. CdP är ju CdP. Fantastiska viner. Vi träffade på en gubbe som stod i solen som bjöd oss in