Finland

Finsk sisu och finsk makkara …
Tuesday 2 July 2019 - Taivalkoski, Finland

På fina vägar, delvis grus, tog vi oss de 12 första milen till Raate Portti, d.v.s. det finska muséet för Finska vinterkriget 1939-1940. Från muséet fortsatte vi vägen Raatitie fram till den Finska gränsposteringen mot Ryssland. Detta är en a de platser där den Röd Armen anföll Finland

Last active at - from Kuhmo, Finland
Kryssning mellan lågtrycken …
Monday 1 July 2019 - Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått

Finland, nästan hemma!
Sunday 30 June 2019 - Lappeenranta, Finland

Morgonen startade på ett "spännande" sätt. Båda navigatorerna vägrade att guida oss ut ur St. Petersburg. De helt enkelt slocknade, eller visade ett spår som inte gick att följa! Orsaken till detta kan ha varit att rutten spände över två olika kartor, och det klarade inte navigatorn av.

Last active at - from Kuhmo, Finland
Dry land is not just our destination, it is our destiny!
Thursday 16 May 2019 - Helsinki, Uusimaa, Finland

Från att ha lämnat ett område som var under svensk kontroll under något hundraltal år var vi igår i hamn i Sveriges forna östra delar, som varit en betydande del av riket mycket längre. Vi tog spårvagnen från hamnen till Scandic Park där vi bokat vår natt. Direkt slogs vi av likheterna

Tr
Kakihara in Mare Nostrum
Last active at - from Halmstad, Halland County, Sweden
Sista dagen i Finland
Wednesday 8 May 2019 - Helsinki, Uusimaa, Finland

I dag var det vår sista dag i Finland! Efter frukosten var det dags att packa väskorna och sen lasta dem på bussen. Innan båten mot Sverige skulle avgå kl 17.15 så hade vi mycket vi skulle hinna med.Kl. 10.00 startade vårt första studiebesök på Finland nationalmuseum. 2 väldigt duktiga

På upptäcktsfärd i huvudstaden
Tuesday 7 May 2019 - Helsinki, Uusimaa, Finland

Idag var vi tidigt på gång för att ta morgonbåten från Salutorget till Sveaborg! Efter båtfärden möttes vi av tre duktiga guider som guidade oss genom Sveaborgs minst sagt brokiga historia. Vi mötte Gustav III, Ehrensvärd och af Chapman ...tre välbekanta herrar från vårt eget

Från Mänttä till Helsinki
Monday 6 May 2019 - Helsinki, Uusimaa, Finland

I går hade vi vår allra tidigaste avfärd - kompensationen kom i dag! Då vi inte skulle träffa vår guide förrän kl 11 så hade vi "sovmorgon". Möjlighet att sova lite längre eller ut o vandra i Mänttä på egen hand en stund.Väl på bussen så hämtade vi upp vår guide som tog oss med

På väg mot Ronnebys vänort
Sunday 5 May 2019 - Mänttä, Finland

Väskorna var packade och frukosten avnjuten när vi redan 7.40 hoppade på bussen för att bege oss till Tammerfors. Halvvägs dit slutade skyltarna att vara tvåspråkiga och vi förstod att ni var vi på väg mot nästintill enspråkigt finska områden.I Tammerfors landade vi utanför

Åbo och Nådendal
Saturday 4 May 2019 - Turku, Finland

8.40 satt hela gänget på bussen som tog oss till Åbo domkyrka. Där mötte vår guide Eva oss för att ta med oss på förmiddagens första besök inne i domkyrkan. En praktfull och vacker kyrka med en historia ända till 1200-talet. Fantastisk arkitektur och vackra vägg- och

Finland...nu är vi här!!
Friday 3 May 2019 - Turku, Finland

Efter att ha tagit oss med buss till Stockholm och hoppat på Viking Lines färja mot Helsingfors under gårdagen, vaknade vi i morse och var nästan iland. Strax efter frukost tog vi oss av båten och upp på bussen igen för vidare resa mot Åbo.Väl framme i Åbo delade vi upp gruppen i två